2012-09-21

Twilight obsession

Jag försökte hitta information, utredningar, teorier eller liknande på nätet om Twilight-besattheten för jag är intresserad av vad det är för psykolgiska mekanismer i berättelsen som gör folk från 12 till 99 år gamla besatta, men jag hittade ingenting. Jag vill veta vad det är som gör just denna saga så oerhört tilldragande när det finns en uppsjö andra; Romeo & Julia, Titanic, Tristan & Isolde, Vinterviken mfl. som visst berör men som inte gör en galen. Varför?

Jag kände av denna besatthet starkt när jag läste den första boken och jag är en av dem som skulle kunna bli hur besatt som helst mina 33 år och mitt moderskap till trots (jag gillar inte ens vampyrgenren!) jag känner det till och med nu långt efteråt när jag ser bilder på scener ur någon av filmerna. Galet! Vad är det som fångar mig så? Vad är det som framkallar denna absurt starka känsla inom mig? Jag som brukar förhålla mig mer eller mindre immun ända sedan jag som 14-åring sträckläste Sagan om ringen, av vilken jag blev mycket besatt, men det kommer ändå inte i närheten av känslan jag fick av Twilight. Fascinerande!