2012-09-05

Jehovas

Jag kunde inte motstå i morse så jag nappade åt mig en "Vakttornet" i farten ned till pendeln. Mannens ansiktsuttryck skiftade snabbt till förtjust förvåning över att jag tog emot tidningen som han praktiskt taget kör upp i folks ansikten utan vidare framgång. Kanske står han nu till och med och ler fortfarande och ber för att innehållet i tidskriften ska leda mig till hans orubbliga uppfattning om frälsning, föga anandes att jag läser det med samma roade känsla som jag gjorde när jag i min ungdom läste "en ding-ding värld".

Sen läser jag och jag undrar förundrat och roat: vem är det som skriver de här texterna? Och hur kan de, Jehovas, tro att någon skulle bli övertygad genom dessa artiklar som är så otroligt barnsliga och osammanhängande att det verkar som om en tioåring har författat det?



Här antar jag att det just har skett ett underverk.

Hm. Tja. Om gud, eller vad man nu väljer att kalla det, är en man med skägg på ett moln så gissar jag att han ahr större saker att bekymra sig om än huruvida jag använder tobak eller inte, eller vad säger ni?

Det här slog mig med häpnad: Jehovas hatar orättvisa. Hatar. Jag trodde att de levde efter jesus tes och såvitt jag vet existerar inte hat i den teorin, snarare förståelse och kärlek. Det är väl det det går ut på ey? Att förlåta sin nästa och allt det där.

Dock vill jag säga att jag respekterar allas tro och att min uppfattting om tro är att det inte finns en enda sanning utan att sanningen ser olika ut för var och en men att den inte är mindre sann för den sakens skull, bara annorlunda och tar sig en annan väg, liksom alla floder leder till havet, ni vet. Det jag inte kan med är att Jehova och andra grupper vill pracka på mig sin tro som den enda och absolut rätta och det tycker jag är högst infantilt, inskränkt och framförallt farligt.

Det var dagens moralkaka, tack för mig, puss!