2012-09-07

Den yngre generationen är friare.

Förresten är det stor skillnad på generationerna; yngre killar (23 - 26) har i förvåning tittat på mig och sagt: "Jaha? Jag bryr mig inte, jag gillar ju dig?" som svar på repliken "Jag har barn" medan äldre (36 - 42) backat långsamt mot dörren och sagt: "Ja-haaaaa..." som svar på samma replik.

Varför är det så? Har det någonting med jämlikhetens framsteg i det här landet att göra och att den yngre generationens killar blivit fostrade av självständiga kvinnor och pappor som tagit likvärdigt mycket ansvar för dem och kanske har de vuxit upp i familjekonstellationer annorlunda än praxis; det bittra och till-döden-skiljer-oss-åt-missunsamheten och tristessen som många i den ännu äldre generationen kloar sig fast vid för att det "ska" vara så?

Kanske. Vem vet? Ett faktum är det ändock.