2012-08-27

Wow

Artikel på familjeliv.se:

"Hej!
Jag är en kille på 43 år som har två flickor och en 18-åring från tidigare förhållande.
Jag är gift sedan fyra år och tillsammans sen 11-12 år med en jättesnygg 38 åring. Jag tränar och tar stor del i den dagliga logistiken men hämtning och matlagning med mera. Jag är social med mycket vänner. Men jag mår bra av att dricka vin eller öl när jag känner mig nöjd med livet och vädret är fint och vi kanske grillar, men även när jag är ensam med barnen och känner mig uttråkad. Jag skulle nog kunna dricka alkohol tre till fyra dagar i veckan.
Jag blir aldrig kanonfull, det går aldrig ut över barnen, eller vardagen. Men min fru blir alltid ilsken när jag dricker.
Hennes mamma har haft alkoholproblem under nästan hela hennes liv och hon är i princip emot förtäring av alkohol utanför en planerad fest.
Hur går jag vidare, är jag bara "uttråkad" eller alkoholist?
/Mats"


Svar från "terapeuten familjeliv.se:
"Hej!
Om en i ett förhållande upplever ett problem så blir det ett gemensamt problem. Även om det är så att din fru är känslig för alkohol eftersom hennes mamma haft problem så behöver du ändå ta hänsyn till det för annars tär det på er relation. Ni behöver hitta en nivå på alkoholkonsumtion som är ok för er båda. Du skriver också att du dricker när du känner dig uttråkad och när action uteblir. Då kanske alkoholen fyller en funktion för dig, en slags medicinering. Du skulle kunna kontakta en alkoholmottagning för att få råd om din alkoholkonsumtion. Det kan vara bra om ni tillsammans går dit och får samma information så att ni inte hamnar i någon konflikt efteråt. Det är som sagt även er relation som är viktig.
Hälsningar Gerd Elliot, parterapeut på Familjeliv.se"