2012-08-21

3 observationer i centrum

  1. Jag ser ut som ett tvättäkta socialfall idag.
  2. Den anorektiska kvinnan från mina kvarter var där. Hennes utstråling osar av kvävande ångest och kinderna är håliga och huden spänd som över ett kranium helt utan fett, vilket ju är fallet. Hon berör mig denna kvinna. Hon klär sig i stora pösiga kläder för att det inte ska synas att hon är ett skelett eller kanske för att hon fryser så. Jag försöker ge henne en vänlig blick och jag hoppas att hon inte missuppfattar den. Jag vill ta henne i mina armar och säga "Jag vet hur oerhört svårt livet kan vara men Du är värd så mycket mer än det här"
  3. En kristen kvinna sa till en man utanför systemet: "Jesus kommer snart då slipper du allt lidande" hon lät lika saklig och tvärsäker som någon som säger "Det är aktuellt på ettan ikväll" eller "Jag ska steka köttfärs" jag tänkte att hon tyvärr lär bli besviken och att jag undrar vad hon kommer tänka den dag hon ligger för döden och han fortfarande inte har kommit. Hon satt på samma busshållplats som mig sedan och jag såg att hon inte hade alla hästar hemma. Inte på grund av det där med Jesus utan på grund av att hon... tja nog inte hade alla hästar hemma, ett vältränat öga som mitt ser det nästan direkt på en sjuk människa.