2014-05-07

Jag minns kontroversen 1993, jag var/är ett barn av MTV-generationen och jag såg konstant på kanalen, jag var blott 14 år när dessa videor kom, de blev bannlysta och visades endast efter midnatt, hypen kring denna skandal var av enorma proportioner som idag inte går att föreställa sig.

Jag såg inte vari  perversionen låg, jag blev inte kåt av dessa videor även om de var erotiska, om jag hade blivit det hade det givetvis varit helt okej, jag var snarare intresserad för att jag förstod dess liberala nyanser och vad det symboliserade, vad det egentligen stod för; kvinnans rätt till sin sexualitet och sin sexuella frihet, men trots att jag såg det så klart så förstod jag samtidigt ändå varför andra inte kunde se det.

Det var kanske en ovanlig skarpsynthet hos en fjortonåring, vad vet jag, men sådan är jag född, liberal i hjärta och själ, vad än det handlar om och i en annan tid, fjärran från denna, var den här videon extrem och pervers, idag förstår vi bättre, mer, vi bör alla anamma det perspektivet, det öppna, orädda, reflekterande och ifrågasättande innan vi gastar om att jorden är platt och att solen kretsar runt oss i stället för tvärtom, låt inga huvuden rulla som följd av förhastade slutsatser.