2014-05-28

Och när vi ändå är inne på det: varför bör jag vara "klädsamt ödmjuk"? För att jag är kvinna? Jag har tidigare fått höra att jag är "opassande spontan" att jag ""Bara säger saker" jag "frågar inte först", att jag är "bitsk" och "odemokratisk" och jag anser mig nog ha tillräckligt mycket självinsikt för att förstå att dessa ord inte beskriver den jag är, det kommer inte ens i närheten av att beskriva mig.

Så, vadan dessa ord då?

Jag vill börja med att säga att jag förstår att jag ingalunda är en ofelbar varelse, jag kan absolut uttala mig icke ödmjukt i fel situation etc. liksom alla andra mänskliga varelser på denna jord.

Sedan till analysen:
Jag tillskriver mig själv ett beteende så tillvida att jag inte ursäktar mig själv eller inleder varje mening med en fråga, detta upplevs som att jag burdust deklarerar hur det ska vara när jag i själva verket bara beskriver min uppfattning av saken i fråga =  normen säger att jag då är en bitsk kärring eftersom en kvinna ska bete sig "klädsamt ödmjukt".

Vidare är jag mycket säker på mina egna åsikter men det utesluter därmed inte att jag har ett öppet sinne för andras åsikter och att jag själv kan ändra åsikt efter en diskussion eller missuppfattning, detta passerar obemärkt förbi eftersom jag på grund av normen upplevs som en odemokratisk åsiktsångvält (läs: bitch) då jag i säkerhet framför det jag tycker utan att återigen be om ursäkt för mig själv.

Slutligen tycker jag om mig själv, inte så att jag därmed tycker att jag står över alla andra eller innehar en narcissistisk syn på mig själv, jag tycker bara om mig själv helt enkelt och en kvinna skall ständigt vara osäker på sitt utseende, på sin person, på om hon är tillräckligt DUKTIG och så vidare.

För om man tänker på hur en typisk norm-man talar och framför sina åsikter och på hur ogenerat han anser att han är en jävligt schysst snubbe, inte skulle man kalla honom för spontant opassande, odemokratisk, icke ödmjuk eller "bitsk"? Nej, just det, och varför kallar man då mig det? För att jag är en demoniskt rabiat ragata av ej tidigare skådad kaliber? Nej. För att jag är en kvinna som inte beter mig så som mallen har bestämt att jag ska bete mig.