2015-04-11

Jag har två frågor:


  1. Systembolaget har som policy att inte "sälja alkohol till någon som är märkbart berusad", varför följer de inte sin egen policy?

    I dag var jag där och de sålde till mig ändå!!!      Gotcha!

    Nej. På en mer seriös not. I dag var jag där och före mig i kön stod en kraftigt berusad och uppenbart svårt alkoholiserad kvinna. Hon uppförde sig förvisso trevligt så det var inte fråga om något fyllevrålande eller så, men ändå; kassörskan sålde alkoholen till henne, med en varning, men jag tänkte att det var märkligt att de inte följer sin egen policy.

    Nu skulle ju en vägran att sälja inte hjälpa den alkoholiserade kvinnan annat än kanske i stunden, men om man har en policy ska den väl gälla, eller?

    Nota bene att jag inte dömer den alkoholiserade kvinnan, det är inte lätt det här som kallas livet och människor, alla människor, kan falla, naturligtvis tycker jag inte att det är bra eller nyttigt eller fint att bli alkoholiserad, det är snarare väldigt sorgligt och/men det finns alltid en bakomliggande orsak och en människa bakom alkoholismen och det anser jag är viktigt att inte glömma.
  2. Varför hittar man alltid och bara galet snygga kläder när man inga penningar har?!