2015-04-02

Har ni sett programmet "The talk" någon gång? Det går på sjuan, TV 4.

Jag provoceras av det här programmet. Jag funderade en stund över varför och jag kom fram till två orsaker, den första är att det är designat ut i minsta atom för att tilltala mig som kvinna och mor baserat enkom på stereotypa normativa föreställningar om hur kvinnor, alla kvinnor, är.

Jag är inte på detta vis. Det stör mig inte att det finns kvinnor som är på detta vis, lev och låt lev etcetera, det som stör mig är att programmet baseras på att alla kvinnor är utformade utifrån en given mall och därför tänker, känner och tycker på ett visst sätt, har vissa givna intressen och egenskaper och så vidare, därför säger programmet indirekt att jag bör vara på detta vis för annars är jag ingen riktig kvinna. Detta är FEL och det är det som provocerar mig.

Den andra orsaken till mitt ogillande är att det är så galet ultra amerikanskt, det vill säga glättigt, ytligt, stereotypiskt och megasminkat. Jag har ingenting emot amerikaner överlag, det är just den där tv-glättiga big-smile-attityden som jag ogillar.