2014-09-24

Jag är konfliktundvikande

Jag har något som jag måste och som jag försöker att jobba med och det är att jag undviker konflikter, jag är väldigt konflikträdd. Nyss när jag exempelvis gjorde mig själv arg för att exet inte har gett sin del av dagisavgiften men nu kräver sin del av barnbidraget så skickade jag ett, förvisso neutralt och sakligt, mejl till honom om det. Nu vågar jag inte titta om han har svarat för jag vet att han är sur.

Vadå, tänker ni, det är ju du som ska vara sur, inte han, du har rätten på din sida!

Jag vet, men konflikträdsla tar ingen hänsyn till vem som har rätt, det är konflikten i sig som är saken, oavsett om jag har rätt eller fel. Jag får en tung klump i magen och blir extremt nervös och vill helst bara gömma mig under skrivbordet, detta gör att jag alltid skjuter upp konflikter (vilket gör att jag går omkring med stark ångest tills slut) i stället för att hantera dem omgående och bli av med dem (dra av plåstret långsamt-syndromet) det kan även leda till att jag låter folk komma undan därför att jag tycker att det är så extremt jobbigt att ta en konflikt med dem.