2012-12-27

En humanistisk hycklare.

Det har börjat sitta tiggare på marken vid stationerna. Folk säger att man inte ska ge dem pengar men vad vet de? För att de tillhör någon liga? För att de är narkomaner? För att de har tagit sig hit från Ukraina i tron att de skulle få ett jobb så att de kunde skicka hem pengar till sin fru, sina barn och sin gamla mamma men nu i stället blev fast som uteliggare utan möjlighet att ta sig tillbaka hem?

Jag skiter i vilket. Eftersom jag är en djupt troende humanist är det min sak att bry mig. Varje medmänniskas lidande är min sak.

Fast det man, jag, egentligen borde göra är att ställa frågan "where are you from and how can I help you?" och sedan köpa ett par rena kläder och en flygbiljett hem med några tusen på fickan.

Men gör jag det? Nej. Så jag antar att jag är en hycklare.Mitt medmänskliga leende hjälper inte ett skit.

Fast humanism handlar även om det lilla, att varje gest av vänlighet om omtanke räknas. Det är det jag hänger mig fast vid.