2013-08-26

Anna-Karin och håret.

När jag var 8 år såg jag ett barnprogram som hette "Ebba och Didrik" och det gick ut på att Didrik egentligen var en tjej med kort hår. Jag tyckte att Didrik var så väldigt cool och snygg och jag ville vara som henne så jag övertalade min mamma att jag skulle få klippa mig i samma frisyr som hon och efter endel tjat så gav hon med sig. Jag hade inga problem med att klippa av mig håret, jag var inte "tjejig" på det sättet, inget fel i att vara så förstås, min mamma uppfostrade mig heller inte till att vara ett kön utan till att vara människa och mitt hår var för mig bara just det: hår.

På grund av detta klipp blev jag omedelbart en outsider i klassen, ingen förstod detta galet knäppa tilltag, det var nästan som om jag hade blivit spetälsk och jag tyckte att de betedde sig vansinnigt märkligt på grund av något så trivialt som min hårlängd.

En tjej som hette Anna-Karin använde detta som en port till att få börja mobba mig. Hon började lite lätt i kapprummet där hon såg till att vara ensam med mig och väste hatiskt att jag var så FUL och att mitt korta hår var det FULASTE HON SETT och att jag luktade illa och var äcklig osv. Hon fortsatte detta hennes lilla nöje under någon månad och började till slut putta mig så att jag ramlade omkull, nypa mig och så vidare och så en dag kunde hon väl inte hålla sig utan for ut mot mig medan en klasskamrat befann sig i kapprummet tillsammans med oss och det var återigen detta med mitt korta hår som provocerade henne; "varför klippte du av dig håret din TÖNT du är så jävla FUL!!" och jag, som var väldigt tyst på den tiden, tittade plötsligt stint på henne och sa: "Din idiot, det är bara HÅR men det verkar du inte förstå och det är inte som om det går att klistra tillbaka det så varför stör det dig?" och klasskamraten brast ut i ett gapskratt och Anna-Karin stirrade på mig i stum förbittring.

Sedan mobbade hon mig inte mer.

Den där lilla tjejen ni ser på bilden högst upp, titta noga, ser ni att hon har en tuff min? Den där minen har hon fortfarande, trots allt bajs som kastats i hennes ansikte och hon vägrar fortfarande att ta emot detta bajs även om mängden har minskat avsevärt sedan den tid då hon var så där liten, hon kastar det rakt tillbaka i deras ansikten. Det är en ovanlig tjej, den där lilla.