2014-01-14

Utesluten ur klubben

Det finns ett spörsmål som jag har börjat grunna på, något som jag säger mig inte lägga vikt vid men som jag uppenbarligen ändå finner av betydelse eftersom jag grunnar på det och det är; har jag blivit utesluten ur klubben? Och i sådana fall: varför?

Så här är det: min son är ett mycket populärt barn, alla de andra barnen oavsett ålder formligen avgudar honom, han är som en liten lokalkändis, följden av detta är, eller var i detta fall, att han blev bjuden på alla kalas och även till privata tillställningar anordnade av någon av de 3 mammorna i "klubben", mammorna är mammor till 3 av min sons bästa kompisar, en av dessa bor dessutom i samma hus som oss och de lekte frekvent med varandra under sommarmånaderna.

Sedan hände något. Vi var på halloweenfest hemma hos denna kompis i november. Sedan dess är, i alla fall jag utesluten ur klubben. Mamman hälsar inte på mig längre. Hon undviker mig och jag ser i hennes blick att där finns något avogt. De andra två mammorna hälsar förvisso men med samma avmätta, avoga blick.

Vad har du gjort då? Undrar ni. Tog du av dig blusen och dansade på soffbordet på halloweenfesten? Hånglade du upp pappan i köket? Drog du fram en bong och frågade om de ville dela på ett bloss? Sa du att deras hem var fult och stank prutt? Nej. Så vad? Varför är du utesluten ur klubben?

Det är det jag grunnar på.

Det som jag kommer fram till som skulle kunna vara möjliga orsaker till att jag blivit exkluderad är att jag gett kompisen godis när den har varit hemma hos oss, när det har varit helg, det kanske inte får förekomma utan att man frågar dess föräldrar först? Den andra orsaken skulle kunna vara att jag har konsumerat vin när kompisen har varit där och att det nu ryktas att jag dricker inför barnen, att jag är en djupt engagerad alkoholist som sitter i soffan framför barnen med en dunk lådvin och ett sugrör och girigt klunkar i mig som ur en jättefestis. Verkligheten är en annan och den är att jag på lördagar när kompisen varit där tagit ett glas rött i samband med måltiden eller efter måltiden i soffan, men i Svedala regerar gnällkärringskulturen eller kanske familjeliv.se-kulturen och den säger att du skolen icke under några omständigheter ens tänka på att konsumera någon som helst form av alkohol när ditt barn är i närheten för bara tanken på detta i din hjärna kommer att orsaka ett irreversibelt trauma i barnet för resten av dess liv. En liten överdrift men i stort sett är detta den rådande uppfattningen. Nu låter jag som en raljerande a-lagare som försvarar mitt alkoholmissbruk, så är inte fallet, fallet är att jag är en liberal och intelligent person som förmår se längre än näsan räcker, jag är dessutom en person som överlag ger fullständigt fan i vad andra tycker eller inte tycker om mig, således har jag inget behov av att accepteras som en i massan och framföra åsikter som man måste framföra för att passa in och för att få vara med i klubben, vidare när jag heller inget intresse för att följa oskrivna regler om hur man bör bete sig i klubben, vad man ska prata om och hur samt vilken turordning det är på de initiativ till familjeaktiviteter som alla medlemmar enligt den inofficiella regeln måste delta i.

Aha! Där kanske vi har orsaken!  ?