2014-01-13

Jag känner mig oerhört glad och tacksam för att det här inte är 800-talet. Fy fan. För det första är jag kvinna och på den tiden hade kvinnor inga som helst rättigheter, de var männens slavar, för det andra riskerade jag att dö varje gång jag skulle föda barn och det fanns inga preventivmedel så jag hade tvingats genomgå 10-15 graviditeter och 4-8 av barnen hade dött innan de uppnådde 3 års ålder av diverse sjukdomar för det fanns ingen antibiotika och inget vaccin, ingen sjukvård överhuvudtaget, om man skar sig i fingret och såret blev infekterat så var det kört. Vidare hade jag kunnat bli anklagad för häxeri och utsatt för vattenprov alternativt bränts på bål. Jag hade fått tvätta kläder i en iskall bäck, svultit och frusit om vintern var hård, haft löss och loppor och just ja; jag hade bara blivit 26 år gammal eftersom min blindtarm brast då.