2014-01-28

Jävla dumma får!

Jag finns inte med på lexbase.se i alla fall. Alltid något. Jag borde väl i och för sig veta om i fall jag blivit dömd i domstol kan man tycka. Förekomsten av lexbase... tja, domar är offentliga handlingar, man kan ha åsikter om huruvida dessa handlingar skall vara så lättillgängliga som de blir via lexbase, jag anser att det inte borde vara så lättillgängligt för ponera att du är en ex-kriminell som har fått rätsida på ditt liv och som sonat alla dina brott och som byggt upp en ny tillvaro: pang! säger det och så får du en osynlig stämpel i din panna när alla plötsligt vet allting om ditt brottsliga förflutna, det förflutna som du sedan länge har lämnat bakom dig eftersom du har utvecklats till en annan person än den du var då och detta med att du har utvecklats och blivit en annan, det är något som gemene man inte kan begripa, ty gemene man är lika dum som får där de står och tuggar i hagen och dömer med sina dumma pantade ögon (JA JAG SA JU ATT JAG VAR SUR IDAG!) en gång brottsling alltid brottsling, tänker de.

På nyheterna i morse skränade flera av dessa får självgott: "Om någon kollar upp mig på lexbase? Det kan de få göra för jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag finns minsann inte med där!! Sluta pjåska med brottslingar! De får ju skylla sig själva! Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag är minsann perfekt, jaaaaaaaaaaaaaaaag har aldrig ens tänkt en brottslig tanke, jaaaaaaaaaaaaaaaag är utan synd och jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag har därmed rätt att döma alla andra för jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag är en perfekt skapelse!!" okej exakt så bräkte de inte, de första 2 meningarna är dock sanna.

Nä. Men om du hade begått ett brott då? Hade duuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu fortfarande tyckt att det var okej att alla i hela världen kunde få veta det då? Jag tycker att duuuuuuuuu ska göra allt du kan för att försöka lämna den tomma lilla låda som du kallar ditt huvud och kliva över kanten och se dig omkring, du kommer att upptäcka att det inte existerar några ofelbara människor, du kommer att upptäcka att människor kan råka illa ut, hamna på fel bana eller göra fel val i livet men att det för den sakens skull inte dömer ut en person för resten av dess liv för saker och ting kan förändras, människor kan förändras, lika lätt som en människa kan falla kan den också resa sig upp igen, borsta av sig dammet och börja bygga på någonting nytt, du kommer att upptäcka hur dum du är som inte begrep detta tidigare och hur otroligt pinsamt du har uttalat dig på grund av din grova, fåraktiga ointelligens.