2014-11-19

Jag har ett problem.

Jag ska göra en annons till en tidning. Jag vet inte hur man gör. När jag frågar x-avdelningen om hjälp svarar de att jag ska skaffa programmet Indesign och göra min annons där. Fint. Jag skaffar Indesign. Att öppna programmet InDesign är som jag föreställer mig det att det är för en analfabetisk grottmänniska att öppna en bok och försöka förstå dels vad det är för något, dels hur man kan och ska använda det och till vad samt dels vad alla rader av obegripliga tecken betyder.
När jag frågar x-avdelningen om de kan lära mig hur man arbetar i InDesign får jag till svar att det lär man sig minsann själv för det gjorde jag. När jag frågar om det finns någon utbildning de vet om som jag kan anmäla mig till svarar de att något sådant inte existerar. När jag frågar om jag ändå inte kan få en snabbkurs i the basic stuff så svarar de att nej det går inte att lära ut för jag gör på mitt eget sätt, alternativt: det är ju bara att trycka på mullifjongen och klicka på kokobrokken och montera filen sippofjatto och därefter använda tjong-verktyget och till sist skugga med bobbfajurafärgen innan du konverterar sikomajongen till en pdf, ok? Och jag bara: "Vad är en kokkobrokk...?" då får jag en irriterad stör-mig-för-fan-inte-mer-blick. Moment 22. 

Kan man rita en teckning på en helt vanlig jävla bit papper och skicka in till tidningen?