2012-11-11

Okej okej

Ja jaaa jag är en smula bitter idag, so what? Låt mig vara bitter en dag i månaden aaight?

För jag kom osökt att tänka på när jag och exet höll på att dela upp sakerna efter vårt 7-åriga samboförhållande och hans gamla farmor ringde honom och sa till honom att jag absolut inte under några omständigheter skulle få samlingen kristallglas som hon gett oss.

Wow. Jag hade inte ens gjort anspråk på glasen även om jag gillade dem men poängen här är...
...who the fuck does that?? skulle ni, om ni var en farmor, ringa ert barnbarn för att proklamera en sådan sak? Skulle ni vara så oerhört småsinta och materiella helt öppet? Va?

Jag förstår såklart att man, om det handlar om en släktklenod, vill behålla den i släkten och inte vill att ett utomstående ex ska få den men att man ringer och säger det...! Det är en gåva som man har gett bort? Det är som om jag skulle ringa hans farmor nu och begära tillbaka smycket vi gav henne på hennes åttioårsdag eller säga att hon inte får göra si och så med det, sälja det vidare eller what ever.

Har man gett bort något så har man inte längre makten över föremålet, det är liksom poängen med att ge bort något, man kan bara hoppas att mottagaren behandlar gåvan såsom det var tänkt, vilket man förutsätter då en gåva är något personligt som man anförtror någon man litar på och tycker om.

Herregud!

Fast alla i hans släkt (förutom han själv oh hans mamma) är på det där viset, en samling ehuru ,mycket förmögna människor materiellt men ack så urfattiga i själen, vilka aldrig accepterade det unikum som är jag, aldrig respekterade mig såsom de skulle ha respekterat en jurist eller en art director eller en förmögen tjej från en fin och framstående familj, för det var allt som räknades för dem. Vara en bra människa? Vad pratar du för språk? Gammelgrekiska? Jag förstår icke ditt tungomål!

Sorgligt. Det måste vara ett otroligt tomt liv i uppenbar missunsamhet och ängslan och mening. Vilket enormt slöseri med tid och energi och liv. Men! Jag önskar dem allihop upplysning och uppvaknande, jag önskar att de alla får gåvan av att få sina inre ögon öppnade inför vad som verkligen betyder något.

Inshallah!