2012-11-29

Ingen jul i skolorna

Jag måste tycka till igen:

enligt skollagen får inga religiösa inslag förekomma i skolan, nya regler säger även att detta inte får förekomma om en skolklass firar advent i en kyrka.

Eh?

Om inga religiösa inslag får förekomma i skolan måste man alltså, för att följa lagen, ta bort detta:
Adventsfirande, adventsprydnader, tändande av adventsljus, lucia - rubbet. Att fira jul är religiöst och inte kommersiellt, i grunden är det så, att fira jul är att fira att en kille som hette Jesus föddes, det är religiöst och det går inte att komma ifrån hur kommersiellt och amerikaniserat man än gör det.

Begrips?

Om ni ska göra det; gör det fullt ut och inte falskt.

Okej?

Jag? Jag är ingen pingstvän men jag gillar den där killen från Nasareth och hans budskap, på ett icke-haleluja-låt-mig-frälsa-dig-gör-som-jag-annars-syndar-du-och-måste-stenas-sätt, för jag tror att det var så det var menat från början; humanism, medkänsla och tro på någonting större än det vi är. Hur som helst. Jag firar julen både kommersiellt och religiöst, mest kommersiellt men jag hycklar inte om det.

Tack för mig.