2014-10-03

Några av de absolut tråkigaste samtalsämnena som man kan tvingas uthärda på grund av artighetskrävande omständigheter är:

  • Golf
  • Bilar, väghållning, att köra bil, bilmärken
  • Segelbåtar, motorbåtar, skärgårdsliv
Jag finner detta sinnesslöande tråkigt på grund av att:
  • Jag har aldrig spelat golf och inser inte storheten i det
  • Jag har inget körkort
  • Jag hyser inget intresse för vare sig segelbåtar eller motorbåtar och jag tycker att skärgården är ful
Jag talar hellre om:
  • Spindlars liv och leverne
  • Varför Kalle Anka är byxlös men håller en handduk om skrevet efter att han har badat
  • Sättet på vilket jag förtär ostbågar
Nej jag skojar. Så tillvida att jag hellre talar om de tre sista punkterna än om de tre första ehuru; jag har vett och sans nog att begripa att om jag börjar tala om dylika ting med fel människor, till exempel golf-, bil-, och båtfantaster så sätter jag mig själv i en sits där jag betraktas som sinnessjuk och må så vara (haha!   ?) men det kan vara direkt oklokt i diverse akademiska sammanhang, smartast är då, när golfämnet kommer upp, att nicka och småle som om man anser att ämnet är trevligt men ej har någonting särskilt att tillföra samtalet.