2014-10-02

Jag är emot våld (även om det inte verkar så, hahaha) men jag kan inte direkt tycka synd om Anders Eklund som har blivit misshandlad av medfångar i fängelset. Jag har svårt för att känna empati för den mannen även om jag anser att det är fel att bruka våld, oavsett vem man brukar våldet på, för om man gör det, brukar våld, då är man på samma eller liknande nivå som den man misshandlar, om den man misshandlar själv är en misshandlare eller i detta fall mördare. Ingen vinner när det kommer till våld.

Nu halkar vi in på pacifistiska spörsmål, ty säg att ingen hade brukat våld mot Hitler, då hade hela Europa varit Nazityskland nu (det är det väl mer eller mindre ändå, om man nu ska agera cyniker), att föra diplomatiska samtal är inte funktionsdugligt i vissa lägen och då måste man försvara sig, men det är skillnad på att försvara sig och på att attackera.

Äh. Jag kommer aldrig bli någon stor filosof. Jag snurrar in mig i mina egna argument tills jag knappt förstår vad jag själv menar.