2013-10-08

Här är förresten talet jag skrev och läste på min brors bröllop


Kära brudpar
Tack för att jag får dela er stora dag
jag har något att berätta
så jag ber er att lyssna ett tag
när jag står här framför er
på denna vackra lid
så hör jag det avlägsna ekot av en annan tid
när sommarens kväll var ljus och hög, ljum från dagens hetta
och våra hjärtan var ljusa och lätta
där fanns en storebror så stolt och varm
han bar en liten syster på sin arm
blåste på onda skrubbiga sår
och torkade bort en och annan tår
han höll hårt i hennes lilla hand
och starkt var deras band
han skrämde henne med spindlar i plast
och berättade i stor hast
när mamman inte hörde
att dockorna om natten fick liv
och gick till köket, för att hämta kniv
att en byggjobbares liv en gång ändats när han tog ett kliv
och ramlade från taket ned
och sen han levde inte mer
likväl han på henne alltid såg
genom badrumsventilen
när hon i badet låg
men han var ändå alltid hennes hjälte
så modig och stark
någon som ingen någonsing stjälpte
och hennes kompisar hjärtan, de smälte
så mörkret kom oc sommaren dog
och allt som var bror och syster så kärt
något bort från dem tog
det fanns en annan, han var deras vän
men hans älskade ansikte, det ser de aldrig igen
förtvivlan, rädsla och sorg fångade dem
outhärdligt för ett hjärta
som en gång älskat bortom sinnet
så vaknar jag ur detta minnet
och finner mig stå i denna tid
och allting är åter ljus och frid
himlen ovan är hög och fri
hör svalorna ljubla!
lyssna!
de vill säga er en sak, de vill ge er ett ljus
att dela i den mörkaste natt
och de sjunger att ni är varandras skatt
och du min stolta, älskade bror
du har, alltid, varit så mycket bättre än du tror
så fröjdas nu i det du fått
och låt aldrig, stort eller smått
komma emellan det som nu är er lott
kära bror, du är värd allting som bor under lyckans vinge så stor
lycka till er båda
kärlek i mitt hjärta
kommer för er, alltid att råda

Jag var tvungen att göra ett uppehåll ungefär i mitten av talet och  samla mig, särskilt när jag såg min mamma och min brors nyblivna fru gråta av sinnesrörelse och efteråt i applåderna kom min bror fram till mig, höll mig hårt och jag viskade "Jag menade vartenda ord. Och jag älskar dig. och han viskade "Det vet jag att du gjorde. och jag älskar dig också".

Det var ett av de finaste ögonblicken i mitt liv. Hela upplevelsen.