2015-09-17

Häromkvällen halkade jag på vad som verkade vara en propagandafilm mot antidepressivicum, filmen var vinklad som så att medicinen är som ett knark som man blir beroende av och att det inte har någon som helst verkan annat än att det gör folk helt stumma inombords, alla i filmen ville desperat sluta med sin medicin och gick på, hör och häpna; något som liknade avgiftning.

Nu vet jag ju inte vad för slags SSRI dessa människor använde, jag blev för arg för att kunna se klart filmen, när jag lugnat mig en smula tänkte jag så här:

Det finns ett problem i psykvården (eller okej, det finns 1000 problem i psykvården men det här är ett av dem) och det är att läkarna skriver ut SSRI som ginge de på provision, man skulle kunna tro att de är sponsrade av läkemedelsföretagen, nu tror jag inte att det är så utan det som däremot är ett faktum är att det inte finns resurser, personal eller tillräckligt med intresse från politiskt håll för att etablera en fungerande, individuellt anpassad psykvård, därför löser man problemet genom att som en snabb och enkel lösning skriva ut mediciner: hej, här har du ett hundrapack Sertaralin - lycka till! Typ.

För de människor som egentligen bara behöver någon att prata med, eller någon form av rehab eller terapi är det naturligtvis inte rätt att pracka på antidepressiva, jag förmodar att det var sådana personer som medverkade i tidigare nämnda film, då kan jag förstå att de kanske uppfattar det som om de tar en drog.

Nå.

Vidare tänker jag så här: det finns många andra som inte behöver höra prat om att SSRI skulle vara en drog, ty det resulterar i att personer som inte fungerar utan medicin, som till exempel schizofrena personer, slutar med att ta den. SSRI är ingen drog, man blir inte hög av den, det som den gör är att den lägger en liten hinna på synapserna i hjärnan så att de inte suger upp allt serotonin där uppe, den hjälper alltså till med kroppens egna naturliga funktion som vid depression och andra sjukdomar har satts ur spel.

För väldigt många, mig inberäknad,  fungerar SSRI  som det redskap, det rep, som gör att man orkar och vill dra sig själv upp till ytan, till normalläge, och stanna där. Jag känner mig varken stum, neddrogad eller på annat vis sövd, jag känner mig normal.

Så.

1 - Reformera psykvården, skjut in pengar, resurser, börja se individen i stället för bara sjukdomen och skräddarsy individuella vårdplaner
2 - Sluta skriv ut medicin till de som inte behöver det.
3 - Sluta baktala medicin tillförmån för de som behöver det och för de som det fungerar väldigt bra för.

Tack