2014-12-17

Jag träffar en del som är förvånade över att SD har fått så många röster, jag är tyvärr inte lika förvånad, smygrasismen har alltid funnits i Svea rike det är bara det att den nu har fått ett ansikte och blivit rumsren, den har blivit legitim.

Jag var däremot förvånad när jag först klev ut i arbetslivet efter gymnasiet för i skolans värld var (i alla fall då, jag kan inte uttala mig om hur det är nu) rasism någonting mycket fult och vi läste och lärde oss allt om förintelsen, slavhandeln, vi såg Schindlers list, vi hade gruppövningar och grupparbeten och temadagar etcetera, därför existerade det ingen öppen rasism, därmed blev jag chockad när jag sedan satt vid fikabordet på arbetsplatsen och hörde en kollega säga att det var väl synd att man inte gasade ihjäl alla romer när man ändå höll på, med ett "jag skojar bara" skratt och andra kolleger som orerade om ordet "negerboll" och hävdade att "jamen de ÄR ju faktiskt NEGRER!" och "jag är inte rasist men..." och så vidare.

Vad ska man då göra för att hejda den svenska rasismen? Steg ett är som alltid utbildning eftersom kunskap är makt, hat (rasism) är alltid baserat på rädsla och det man är rädd för har man inte så mycket kunskap om. Steg två är att förändra folks attityder och det gör man dels genom kunskap och dels genom integration i vardagen. Steg tre skulle kunna vara att till exempel införa utbildande åtgärder på arbetsplatserna som inte bara berör personer av utländsk härkomst utan även andra minoritetsgrupper så som homosexuella, transpersoner, psykiskt sjuka och så vidare.

För att kunna åstadkomma allt detta kan vi självfallet inte ha kvar denna paria i riksdagen som likt en grupp skräniga mobbare förstör och röstar ned alla budgetar, de måste ut.