2014-08-05

Jag är beklämd över att rasismen har fått fritt spelrum i Sverige, över att den har blivit rumsren och självklar, förut var det kutym att rasism var någonting fult, så till den milda (och överdrivna) grad att man knappt vågade ha svenska flaggan uppsatt utanför dörren, nu ser jag inlägg efter inlägg på bland annat facebook med klart rasistiska åsikter och budskap, man skräder inte ens orden, man skriver om "de jävla negrerna", "patrasket" och "den islamiska planen" och så vidare (Plan? Vadå för plan? Sitter de där nere i Mellanöstern och kuckilurar ihop en strategisk plan för hur de steg för steg ska göra hela västvärlden arbetslös, smutsa ned i de renliga ariernas tvättstugor och göra alla till muslimer?). Jag får en klump i magen när jag ser sådana inlägg, eller när jag ser att sådana inlägg hyllas av gamla bekanta, bekanta eller forna vänner som jag alltid haft en fin uppfattning om, det vill säga; min uppfattning om dem som personer har varit att de är goda, snälla människor som vill andra väl och plötsligt rapar de ur sig det ena rasistiska uttalandet efter det andra. Det gör mig genuint ledsen och bestört. Och väldigt rädd.

Vad fan är det som händer??