2014-04-17

Teologisk dialog, mitt köksbord, 06:53:

- ...pappa brukar plantera dill å så på trädgården.
- Om du och jag får en trädgård någon gång så vill jag också plantera sånt.
- Vi kan plantera de på ängen utanför!
- Kyrkbacken? Nja, det är ju inte vår äng vet du, vi äger den inte.
- Äger Jesus den?
- (frustar till med mjölk i munnen) haha ja, det kan man nog faktiskt säga att han gör, indirekt.
- Va de nåra som dödade Jesus?
- Ja, hur vet du det?
- Varför gjorde dom de?
- Oj... vilken fråga... (funderar på hur jag ska förklara det för en sexåring) jo det var så här att han, Jesus alltså, gjorde en massa bra saker för folk som var fattiga och ledsna så alla började gilla honom väldigt mycket förutom de som bestämde, de blev rädda att de inte skulle få bestämma något mer så därför dödade de honom.
- (Begrundar informationen) Hade Jesus lasersvärd å va en superhjälte?
- JAG ÄLSKAR DEJ!
- Mamma sluuuuuta! Hade han de?
- Nej, det här var för tvåtusen år sedan så det fanns inga lasersvärd men vissa tror att han var en slags superhjälte, ja.