2014-04-24

Är det konstigt att jag inte ber om ursäkt för mig själv?

Man, 50+: Vilken vacker kjol du har.
Jag: Ja, visst är den.
Han: (skrattar till förvånat och lite illa berört)

Var det konstigt svarat tyckte han? Kjolen är ju vacker, men skulle jag ha svarat något annat som passade bättre in på hans bild av hur en kvinna enligt normen ska svara? Jag fattar nada här? Borde jag ha svarat: "Tihi! oj tycker du? Den här gamla trasan?" eller "Nämen tack, usch jag som tycker att den sitter lite illa" eller "Vad snäll du är, jag hittade inget annat att ha på mig idag" ?

Eller vad?

Jag får ofta den där reaktionen, även från andra kvinnor, oavsett ålder. Det uppfattas som drygt att svara så som jag gör, som vore jag självgod, som skulle jag i stället svara ursäktande å min kjols vägnar för att inte ta plats, för att inte tro att jag "är någon", för att inte störa rådande ordning.