2013-11-18

relationsetiskt svammel

Alltså seriöst. Det här med att sätta upp regler för sin sambo och det särskilt när det gäller PORR *väser likt en vampyr som får vitlök i ögat* närå, skämt åsido; newsflash; praktiskt taget alla män kollar väl på porr ibland, right? Om inte alla så åtminstone 90 % av den könsmogna manliga befolkningen, eller hur? Jag har väl aldrig ÄLSKAT tanken på att mina pojkvänner kollat på porr men jag beslutade för länge sedan att inte lägga någon energi på det för hur man än vrider och vänder på det så är det bara en fantasi. Män är dessutom väldigt visuella varelser, de tänder mest på det de ser, det är ett veteskapligt faktum. Att en kille tittar på porr betyder per definition inte att han därför jämför sin tjej med kvinnorna i porrfilmen, det betyder inte att han inte tänder på sin tjej, det betyder inte att han tycker att hans tjej är oduglig och dålig i sängen, det betyder bara att han är en kille som tänder på den fantasi som en porrfilm kan erbjuda. Och vilka människor har inte fantasier? - räck upp en hand. Just det (Sedan finns det så klart moraliska aspekter rörande utnyttjande av kvinnor i dessa filmer och det är förkastligt och sådana filmer borde bannlysas, men det är en helt annan diskussion) jag har själv gjort mig skyldg till denna aktivitet i egenskap av tjej och det betydde inte att jag genast ville ha en 30 centimeter lång porrk*k annars fick det vara; tack och hej! Alltså om en kille skulle börja jämföra mig med tjejer porrfilmer och så vidare så skulle han ju ha väldiga problem annorstädes (läs i huvudet) om jag nu inte spände mig till en staty och blundande viskade "Fader vår" under varje samlag, då skulle jag kanske förstå om han bad mig slappna av lite grann och agera ett mellanting mellan det gudfruktiga och porrfilmen, om ni fattar. Äh. Snurrade jag in mig nu? Hur som; man kan inte förbjuda varandra saker så länge som dessa saker inte går ut över förhållandet som sådant, eller hindrar det vanliga livets och sexlivets gång, eller gör den andre riktigt illa känslomässigt eller fysiskt. Jag förstår att vissa blir väldigt illa berörda av sin killes porrtittande men det är återigen en fantasi, vad är då nästa steg? Ska man hindra varandra från att tänka på vissa saker också? Förbjuda sexdrömmar om natten? Jag vet inte, jag kanske är ovanligt liberal? Eller? Jag skulle reagera med irriterad bekymran om min kille förbjöd mig något, vad som helst, jag skulle bli ledsen för att han inte litade på mig, på att jag älskade honom, jag skulle känna mig kontrollerad och styrd och omyndigförklarad, jag kanske skulle sluta med det för att inte såra honom vidare men det skulle fortfarande gnaga som ett litet gruskorn bakom ögonlocket, inte det att jag inte fick titta på porr något mer, utan just det att han förbjudit mig något, som vore han min förälder, moralens väktare och den enväldige lagsättaren i förhållandet. Vi kan diskutera allt, tillsammans, visst, men vi kan aldrig förbjuda varandra, det är stor skillnad.