2013-09-25

Romer




Alltså, registreringen av romer. Varför är samhället chockat?


Jag säger att registreringen är direkt fel och jag säger att den ger mig kalla kårar eftersom jag känner doften av pyrande skorstenar långt bort i 30-talets Tyskland och jag säger att det är bra att en sådan här sak kommer upp i ljuset, men jag säger också; varför är ni förvånade?


Smygrasism existerar i det svenska samhället varje dag bland högt och lågt, det är ingen nyhet, för visst har ni suttit där över fikat och pratat med era kolleger om romer och deras traditionella klädsel och hur de stoppar varor under kjolarna så fort de kommer in i en affär? Sedan agerar ni uppbragdt överraskade över att RASISM förekommer i Sverige och över att det förekommer hos, hör och häpna: POLISEN, som om ni aldrig någonsin hyst en endaste liten svart tanke om en annan folkgrupp, som om ni inte planerar att rösta på Sverigedemokraterna. Hycklare.


Jag är inte guds bästa barn och jag erkänner att jag har haft och har vissa fördomar om romer, men det finns en skillnad mellan att stå för det och att låtsas som om man är lika oskyldig som ett nyfött lamm. Jag är inte ett dugg förvånad eller ens chockad, smygrasism är ju vardagsmat, och jag är glad för att detta kom till daga eftersom vi, jag, nu får chansen att arbeta med våra fördommar, utvärdera dem, ifrågasätta dem och skrota dem.