2013-09-28

potatisstickan

Jag kan inte få mig själv att begripa hur hon står ut med honom? En vuxen, välutbildad kvinna? med en "man" som är lika anal som ett snålt barn och beter sig som en omogen tölp rörande ett armband i plast som han tror har kommit bort hemma hos mig varför han skickar sms efter sms om var jag ska leta och när, man skulle kunna tro att det är en gammal släktklenod i guld som har gått förlorat men nej och orsaken till att han ger mig kommandon är att han är övertygad om att jag är en kleptoman, att jag konstant ljuger och så vidare. Varför han tror det? Jo, för att när vi var uppe i att separera så hände det sig att jag en dag gick igenom kökslådorna och delade upp det mellan oss och packade ned min del i mina lådor, detta var kanske ett övertramp då jag borde ha pratat med honom innan men det rörde sig om saker som gamla saxar, potatissticka och rivjärn och han hade aldrig under våra 7 år tillsammans visat det minsta intresse för varken matlagning eller för dessa husgeråd. Han åt inte ens potatis. Så. Han kom hem från jobbet den dagen och upptäckte av en slump när han skulle hämta en kapsylöppnare att innehållet i lådornavar reducerat. Han började då gå igenom min låda och fann potatisstickan etc. och vid detta makabra fynd började han gorma om vilken liten kleptoman han levt med under alla dessa år, vilken lögnare jag var, vilken hemsk och förrädisk människa, vilken äcklig tjuv och så vidare medan han systematiskt packade upp rivjärnet och det andra och började gå igenom tingen för att dela upp dem ånyo. Han kämpade länge och väl för potatisstickan innan han vann den ska ni veta, denna ovärderliga släktklenod i rostfritt stål som han aldrig använt och som han aldrig skulle komma att använda - för han varke åt eller äter än i dag, potatis. Jag har till och med år efter detta roat frågat om han äter mycket potatis nu för tiden. Så. Därav ställer jag mig ytterst undrande till hennes val, hur hanterar hon detta? Vilken vuxen kvinna skulle stå ut med detta? Att jag gjorde det berodde på att jag för det första bara var 21 år och dessutom deprimerad när vi blev tillsammans och för det andra på att han inte var på detta vis överhuvudtaget när vi blev ihop, jag hade aldrig stått ut med det trots min unga ålder och mitt tillstånd. Det är inte bara mot mig som han beter sig analt, han har även gjort det i sådan grad mot ett par vilka var några av våra allra närmaste vänner att de inte ens vill hälsa på honom längre när de råkar på honom.