2015-07-10

En kvinna på bussen gjorde mig ledsen i ögat. Hon hade satt sig längst fram i tron att chauffören skulle säga till henne när hon skulle gå av, men han glömde bort att göra det så efter det att vi passerat hennes stopp utbrast hon:

- Men! Skulle jag ha gått av förut?!l
- Ja, sa chauffören.
- Men varför sa du inte till jag bad ju om det!!
- Du kunde ha kollat på skyltarna och utropen i bussen.
- Men jag satte mig ju här för att du skulle säga till!
- Men det finns utrop i bussen.
- Herregud! Never mind! Hur kommer jag tillbaka nu då??

Chauffören försökte förklara men hon förstod inte så jag sa:
- Bussen vänder och åker samma väg tillbaka och då ska du gå av på hållplatsen som kommer efter stationen.
Hon tittade på mig som om jag vore helt dum i huvudet (precis som de på mitt förra jobb brukade göra) och sa ytterst nedlåtande och föraktfullt (som de på mitt förra jobb brukade göra):
- Det spelar väl ingen roll! Jag kunde ha åkt pendeltåg och fått åka tillbaka samma väg!!
- Jaha... ursäkta då.