2015-07-02

Den här boken läste jag igår.


Den var otroligt bra, en av ytterst få böcker som fått mig att sträckläsa. Den handlar om självmord och självskada. Man skulle ju kunna föreställa sig att en sådan handling fått mig att ägna mig åt självskada och självmordsromans, som en slags trigger, men nej, tvärtom; den fick mig att som en svala ljubla: jag vill leva!

Jag förstår andemeningen i handlingen till dess innersta molekyl, ehuru jag har aldrig ägnat mig åt självskada annat än att pilla lite på ytan av det i form av att ha nypt mig själv i armarna, örfilat mig själv så att det dånat inuti huvudet samt tryckt en sax i vaden och det var inte i syfte att skada mig, det var för att döva det tysta inre vrålet och förvisso är det ju det som all självskada går ut på om man nu inte råkar vara sadomasochist.
I de stunder som jag ägnade mig åt företeelsen, den ytterst milda versionen, var det dock alltid någon som satt på en pinne i mitt bakhuvud och kommenterade det, liksom trött: "Vad håller du på med? Det här är helt och fullständigt poänglöst, det kommer inte att försluta hålet i dig, tvärtom." och jag förstod att denne någon hade helt rätt: det är en större självplåga att inte plåga sig själv, om ni förstår mig.

Nåväl.

Här är författarna:

Visst ser de lite fåniga ut? "Hej. Vi är två djupa män som räcker långfinger åt samhället och vi hajjar er kids så fett jävla mycket". Två medelålders män som försöker nagla sig kvar i tonårens emo-kaos av death metal och rakbladsrealism, men det är kanske syftet, att vara fånig alltså. Samtidigt blir jag lite kär i dem för deras fånighet, intelligens och udda framtoning. Jag dras till fåniga män i farlig förklädnad, uppenbarligen. Eller farlig och farlig förresten, vad är farlig förklädnad? En skinnjacka är en död kos behandlade hud, en tatuering är torkat bläck, en ring i ögonbrynet är blott en bit metall genom ett hål av hud. Dessutom är jag själv essensen av fånighet, således är jag ytterst farlig. Nej då. Jag driver.

En sociopat i kostym är mycket farligare, särskilt om den sitter i kommunens fullmäktige.



.