2015-02-25

Happy birthday to me

Idag fyller jag år. Det ska jag fira genom ett besök hos min psykolog.

Nej, nu ska vi inte vara melodramatiska. Jag har inte för vana att göra något utöver det vanliga på mina födelsedagar. Det har bara blivit så. Trettiosex.

TRETTIOSEX!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Säg det högt barn, a-r-t-i-k-u-l-e-r-a d-e-t     T - R -E -T- T-I-O-S-E-X

Om fyra år är jag fyrtio. Nääääääääää. Det kan inte stämma? Jo. det stämmer. Men... trettiosex? När man för sin inre syn visualiserar en trettiosexårig kvinna så ser man följande:

En sval och mogen kvinna i vit sidenblus och marinblå pennkjol. Hon är sobert mellanblond och har håret samlat i en elegant knut. Hon bor i en villa med vit träpanel tillsammans med sin man, Kenneth, som jobbar som IT-konsult på telecombolag. Själv är hon art director eller kanske strateg eller mellanchef av något slag på en juristfirma. Hon har två barn i åldrarna 5 och 8, en pojke och en flicka. Hon och hennes familj åker till Åre varje sportlov och till Disneyland varje sommar. Hon är intresserad av inredning och tycker om att läsa glossiga inredningsmagasin och andra tidningar så som Vouge etc. På fritiden utövar hon yoga och dricker chai-thé med sina vänninor, eller lattefikar på exklusivt fik i innerstan följt av shopping på NK. Hon är samlad och mogen, hon talar helst om ting så som designerkläder, rätt saker till barnen, vikten av en balanserad och väl ansedd familj och emellanåt om det politiska läget.

Klipp till Anna trettiosex år:

En "opassande" spontan "kvinna" i jeans och svart tröja. Hon är mörkhårig och har kort vilt hår, åtta hål i ena örat, fem i det andra och armarna fulla av oftast svarta pärlarmband av plast. Hon bor i en hyreslägenhet med sin son. (jobbet utelämnar jag pga. rådande omständigheter) Hon är intresserad av insekter, kvantfysik och medeltiden. På fritiden äter hon ostbågar och läser böcker. Hon föredrar att leka "sinnessjuka katten", "psykotiska monstret" eller "Gråhuvudets äventyr" med sin son på lördagsmorgnarna. Hon älskar att titta på Simpsons och Familly guy och prata om äckliga parasiter. Hon "blurt things out" som till exempel att Strindberg var citat "Ett jävla rövhål" slutcitat. Hon sjunger underliga egenpåhittade och cyniska sånger om vardagslivet närhelst andan faller på. Hon skriker okvädesord till sin dator på jobbet så som: "Din jävla kärring!" etc.

Man kan tolka det som om jag lider av grava fördomar gentemot normmänniskor, men det göra jag inte, mest tycker jag synd om dem för det måste vara så oändligt tomt och tråkigt och det är inte en värld eller ett liv som jag eftersträvar, jag VILL vara en konstig och udda trettiosexåring med ett väldigt barnsligt sinne, och/men så länge norm-Annorna där ute mår bra så säger jag till dem lev och låt lev.