2013-01-10

Det var en gång en mjölktand

Tanden är tappad!

Han visste dock inte var det hade skett och hade därför ingen tand, vilket bekymrade honom eftersom han ville att Tandfén skulle komma.
Dock hade vi extrem tur för efter en koll i bygghörnan hittade jag mot alla odds den lilla, lilla tanden på golvet! Alla barnen var mycket intresserade av att titta på den och fråga om den och även titta på gluggen i hans mun.

Tanden kom med hem och på kvällen la jag den i ett glas vatten vid hans säng. Jag sa att Tandfén kommer genom fönstret när man sover för att hämta barnens mjölktänder till félandet, de samlar på mjölktänder och brukar lägga en guld- eller silverpeng i glaset. Tandfén är ungefär lika stor som en barbie-docka och har guldvingar och kan trolla, hon är blyg, det är därför hon kommer när barnen sover. Jag var ju naturligtvis tvungen att dikta ihop denna beskrivning eftersom han, som alltid,  kräver en detaljerad rapport. Han var mycket noga med att poängtera att han såg fram emot en GULDPENG på morgonen.
Jag hade tyvärr ingen (!!!) men när han hade somnat smög jag in och bytte ut tanden mot en femma + en gammal glaskristall från ett örhänge.
När han vaknade på morgonen sa jag att tandfén gett honom en silverpeng – men! – även en DIAMANT för att hon tyckte att hans tand var så fin. Detta godtogs. Diamanten fick följa med till dagis och visas upp för alla och envar.