2013-01-18

Den svenska polisens övervåld och förakt.

Jag har respekt för den svenska poliskåren och tycker att det är bra att de finns medn jag anser att man bör ändra attityd för som jag skrivit tidigare tycker jag att den svenska polisen i gemen använder övervåld och onödigt förakt och arrogans. Bland annat börjar de skrika tillbaka till folk i stället för att hantera situationen professionellt. Jag har all förståelse för att de är människor som kan bli provocerade som alla andra, jag blir också provocerad emellanåt i mitt yrke men på jobbet har jag min "jobbkostym" på mig och jag hanterar sådana situationer så professionellt jag kan.

Titta bara på ett avsnitt av "112 på liv och död" så förstår ni vad jag menar. Titta sedan på ett avsnitt av "Cops" och ni ser en monumental skillnad mellan svenska och amerikanska poliser, de amerikanska poliserna är hövliga och korrekta medan de svenska är nedlåtande och burdusa, oftast helt i onödan.

Jag har till och med upplevt de svenska polisernas övervåld i verkliga livet, indirekt.

Det var när jag och mina kompisar var mellan 18 och 19 år. Vi hade varit på fest och satt på den sista tunnelbanan hem. Med oss hade vi den alkohol som blivit över av det vi tagit med oss, med ungdomens oförstånd satt vi och drack varin öl på tunnelbanan. Tåget stannade vid en station och på perrongen stod en grupp poliser som gick in i tåget för rutinmässig observation. En av dem såg våra burkar och började skrika med sina lungors fulla kraft: "DET ÄR FÖRBJUDET ATT DRICKA ALKOHOL PÅ TÅGET!!!!!!!! GE OSS FLASKORNA!!!! GE OSS FLASKORNA FÖR FAN!!!!" varpå vi smått chockat gav dem flaskorna och en av oss undrade varför de skrek, till svar skrek polisen: "MAN KÄFTAR INTE EMOT STOCKHOLMSPOLISEN!!!!!!". Fint så.

Poliserna gick ur tåget och dörrarna stängdes. Vi började prata något om vilken idiot et cetera och en av oss gjorde då dumheten att när tåget började åka flina och visa fingret mot poliserna.

Då rusade den skrikande polisen fram och hejdade tåget som stannade med ett ryck. Han sprang vrålande in i tåget och slet upp vår kompis ur sätet: "MAN VISAR FÖR I HELVETE INTE FINGRET FÖR STOCKHOLMSPOLISEN!!!" varpå han bände vår kompis armar bakom hans rygg. Vår kompis protesterade och undrade vad fan de höll på med och det var inte meningen att visa fingret och herregud lugna ned dig och så vidare. "KÄFTAR DU EMOT??!?!?" vrålade polisen "KÄFTAR DU EMOT STOCKHOLMSPLISEN!! NU DJÄVLAR ÅKER DU IN!!!" och han slet tillsammans med sin kollega ut vår kompis, vi följde efter, han släpade honom alltjämt vrålande över hela perrongen och alla stirrade i chock, till oss skrek han: "FÖLJ INTE EFTER!! FÖLJ INTE EFTER STOCKHOLMSPOLISEN!!!"

Vår kompis protesterade nu högt, för denna behandling var helt absurd, som vore han en bankrånare eller terrorist. Poliserna drog honom upp och ut på gatan där de tvingade ned honom på marken och satte handfängsel på honom alltjämt med den vrålande polisen i örat: "MAN KÄFTAR INTE EMOT STOCKHOLMSPOLISEN!!! HÅLL KÄFTEN!!!!" vi försökte resonera med dem och förklarade att vår kompis hade druckit och att det var dumt att han visat fingret men var det här verkligen nödvändigt och så vidare. Då hotade de med att vi också skulle "åka in" om vi inte "höll käften".

De höll vår kompis nere på marken i 45 minuter innan de slutligen släppte honom och vi fick åka hem.