2016-07-01

Venlafaxin åt folket! Eller, nej förresten.

Tjohopp

Jag har fått en ny medicin insatt och den heter Venlafaxin, det är en liten jäkel som ska höja inte bara serotoninet utan även noradrenalinet, jag har hört mycket om detta medikament och om hur fruktansvärt det är, att det känns värre än en tjack avtändning att bruka den etc. men jag känner inget sådant, jag känner mig så som jag gjorde innan jag drabbades av panikångest så jag antar att jag faktiskt har en noradrenalinbrist.
De som tar Venlafaxin utan att ha brist på detta, ja, för dem blir det ju katastrofalt fel. Naturligtvis testar man inte vad man har brist på innan man skriver ut SSRI och SNRI hej vilt, vilket är helt galet för det är ungefär som om man skulle skriva ut insulin till folk som inte har diabetes utan bara en generellt pendlande blodsockerkurva.

Nu vet jag inte om det ens går att testa om man har serotonin eller noradrenalinbrist men faktum kvarstår att man som psykolog eller allmänläkare inte kan se det på sin patient.