2016-02-05

Sagan om gästhandduken

För länge sedan hade jag en vän som var väldigt befäst vid etikett, och med befäst menar jag BEFÄST. En gång var hon och hennes sambo hemma hos mig och min dåvarande sambo. Plötsligt stack hon ut huvudet och frågade: "Vilken handduk ska jag torka mig på?" och jag förstod inte att hon menade att där borde finnas en gästhandduk så jag varade; "Det spelar ingen roll, ta vilken som" varpå hennes sambo såg ytterst nöjd och förtjust ut, som om hon äntligen hade fått svar på tal av någon, vilket förmodligen var fallet, dock en oavsiktlig sådan. Hon snörpte på munnen och stängde badrumsdörren igen.

Jag kom att tänka på det idag när jag bytte handdukar, vilken konstig sak att göra, att liksom uppläxande och mästrande komma med en indirekt pik, brukar ni göra så när ni är hemma hos folk som inte har gästhandduk?
Nej. Just det.

A. Det var bara det.